Website tips

Website tips
1 (20%) 1 stemmen

Zelf je eigen website maken is echt goed te doen! Maar waar moet je rekening mee houden. OTOdirect heeft de 10 geboden opgesteld gebaseerd op onze eigen ervaring.

  1. Zoekwoorden, inhoud en keyword density
  2. SEO Titel en Meta omschrijving
  3. HTTPS domein
  4. Domeinnaam
  5. URL stuctuur
  6. Mobile ready
  7. Snelheid (Google Pagespeed)
  8. Linkbuilding
  9. Sociale media
  10. DIY

Zoekwoorden, inhoud en keyword density

Ontwikkel je website en de inhoud rond één of meer zoekwoorden die veel gebruikt worden door jouw doelgroep op Google. De zoekwoorden  en zoekvolumes kan je vinden via de Google Zoekwoordplanner https://adwords.google.com/KeywordPlanner

Keyword Density betekent letterlijk ‘zoekwoord dichtheid’ en houdt in hoe vaak een woord terugkomt op een webpagina. Check je keyword density snel en gemakkelijk via één van de vele tools die tegenwoordig te vinden zijn. Een keyword density checker geeft je een duidelijk overzicht van hoe vaak een woord op je betreffende pagina voorkomt. De keyword density tool rekent daarbij dus in percentages.

Er wordt gezegd dat je je bij het schrijven van een tekst moet richten op een percentage van 3 tot 5 procent, maar het gaat uiteindelijk om de leesbaarheid voor de bezoeker, en niet om een tekst die boordevol zoekwoorden staat maar niet leesbaar is. De tekst op de website moet niet te kort, maar ook niet te lang zijn.  Maak gebruik van een H1 koptekst en belangrijke alinea’s een H2 koptekst. Je kan hier het beste een beetje mee experimenteren.

SEO Titel en Meta omschrijving

Er zijn mensen die beweren dat de SEO Titel en Meta omschrijving en tag’s niks (meer) met je ranking doen. Zij slaan dan een belangrijk punt over.  Zoekmachines zoals Google tonen vaak  1 op 1 je SEO Titel en Meta omschrijving. Door een betere en wervende tekst zullen ook meer mensen je vermelding aanklikken en dat geeft weer meer bezoekers. En ook het aantal mensen dat je vermelding aanklikken is weer belangrijk voor je ranking.

HTTPS

Beveilig je website met een SSL certificaat. SSL betekent secure socket layer en is een manier om informatie te versleutelen. SSL beveiligt alle uitgewisselde informatie, zoals online aankopen, financiële transacties en persoonsgegevens. Bezoekers van jouw website weten dat er veilig met hun gegevens wordt omgegaan. Wat de identiteit van jouw website ten goede komt: veilig en betrouwbaar!

Al enige tijd heeft een beveiligde https-verbinding invloed op de SEO-score van een website. In augustus 2014 kondigde Google voor het eerst aan dat https als een ranking signal gebruikt zou gaan worden. Onlangs is bovendien aangekondigd dat de https-versie van een pagina boven de http-versie van een pagina gekozen wordt, zelfs als de beveiligde pagina (nog) geen backlinks heeft.

Domeinnaam

Bij het maken van een nieuwe website komt een belangrijke beslissing kijken, het kiezen van een goede domeinnaam. Met een domeinnaam krijg je een uniek internetadres welke kan worden ingezet voor uw website en/of e-mail en waarmee je jouwonline identiteit deelt. Wanneer je een domeinnaam hebt bedacht voor uw geweldige idee, dan moet je deze domeinnaam registreren. Na registratie is de domeinnaam van jou en kunt je direct aan slag de met jouw website.

Je doet er verstandig aan om je merknaam (bedrijfsnaam) altijd te gebruiken in je domeinnaam. Je creëert hiermee een stuk herkenbaarheid. Dit geldt niet alleen voor bedrijfsnamen, maar ook voor blogs. Een pakkende domeinnaam voor je blog blijft beter hangen dan een lastige en lange domeinnaam welke moeilijk te onthouden is.

Momenteel hebben exacte domeinnamen (domeinnamen waar heel het zoekwoord in opgenomen is) een voordeel op de vindbaarheid in Google. Google heeft wel laten weten dat exacte zoekwoorden in een domeinnaam minder belangrijk zullen worden en uiteindelijk niet meer van invloed zullen zijn op de vindbaarheid.

Voor een website rond het thema autoverzekering zou de exacte domeinnaam autoverzekering.nl of autoverzekeringen.nl nu nog aantrekkelijk zijn. Maar met het oog op de toekomst kan je er beter kiezen de merknaam te gebruiken en de vindbaarheid Google te verbeteren via de URL structuur van de website.

URL Structuur

Hoe simpeler en logischer je website is ingedeeld, hoe fijner zoekmachines het vinden. Maak daarom altijd een zoekmachinevriendelijke url structuur en plaats je zoekwoorden voor je belangrijkste pagina’s direct na domein-/merknaam. Voor een website rond het thema autoverzekeringen  krijg je dan bijvoorbeeld de url: https://www.merknaam.nl/autoverzekering.

Mobile ready

Vanaf april 2015 heeft Google  twee belangrijke veranderingen door gevoerd  in zijn algoritmes. Daarbij ligt de focus op mobiele websites en mobiele apps. Mobielvriendelijke websites gaan daadwerkelijk beter scoren in Google. Ook worden mobiele apps beter geïntegreerd in de zoekresultaten.

Mensen internetten steeds vaker op mobiele apparaten. Als je ervoor zorgt dat jouw websites geschikt is voor mobiele apparaten, kunnen jouw pagina’s goed presteren op alle apparaten.

Wil je zeker weten dat jouw website geschikt is voor mobiel? Doe dan de mobielvriendelijkheidstest van Google https://search.google.com/search-console/mobile-friendly. Ook kun je de richtlijnen raadplegen die Google gebruikt om de mobielvriendelijkheid van websites te meten https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/website-software/

Snelheid

Het is aan te raden om de snelheid van je website hoog te houden, want naast een betere Google-ranking van je site zal een snel ladende website ook tot meer conversies en / of tevreden klanten leiden.

De snelheid verbeteren hangt van veel factoren af. Het begint allemaal bij de snelheid en kwaliteit (van de servers) van je webhosting partij. Goedkoop is duurkoop!

Argeweb

De meeste andere factoren zijn technische factoren. Enkele voorbeelden:

  • Minimaliseren van Javascript en css
  • Optimaliseren van afbeeldingen
  • Comprimeren van bestanden
  • Manier van caching

PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/) analyseert de content van een webpagina en genereert vervolgens suggesties om die pagina sneller te maken. Met PageSpeed Insights worden de prestaties van een pagina op mobiele apparaten en desktopapparaten gemeten. De URL wordt twee keer opgehaald: één keer met een user-agent voor mobiele apparaten en één keer met een user-agent voor desktopapparaten.

De PageSpeed-score heeft een waarde tussen 0 en 100 punten. Hoe hoger de score hoe beter en met een score van 85 of hoger wordt aangegeven dat de pagina goed presteert. Omdat PageSpeed Insights voortdurend wordt verbeterd, verandert de score wanneer Google nieuwe regels toevoegen of de analyse aanpast.

Linkbuilding

De kwaliteit en de relevantie van een webpagina wordt ook bepaald door het aantal inkomende links van relevante webpagina’s en de kwaliteit van de webpagina’s waar je naar toe linkt. Links zijn ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Google ziet ze als stemmen en hoe relevanter ze zijn, hoe hoger je scoort bij de zoekresultaten. In een ideale wereld publiceer je waardevolle content en linken mensen spontaan naar je. In de echte wereld werkt dat helaas niet zo, en moet je een handje helpen. Op internet zijn vele website te vinden met tips om meer links te krijgen naar je website. Linkbuilding vraagt een lange adem, consistent gedrag en geduld.

Social media

Een populaire website met enkel goede content is niet meer genoeg. Zoekmachines nemen tegenwoordig social media resultaten mee in hun indexering. Je moet dus ook aan de slag met social media. Gebruik Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ om meer van je bedrijf te laten zien.  Maak niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor je bedrijf een profielpagina aan en verwijs op deze pagina’s naar de URL van je website.

DIY

Doe het zelf want je gaat het pas zien als je het door hebt! Zelf een website bouwen en onderhouden is bereikbaar voor iedereen. Zeker als je gebruik maakt van een Content Management Systeem zoals bijvoorbeeld WordPress. Voor WordPress zijn heel veel hulpmiddelen (plugins) beschikbaar waarmee veel complexe technische problemen eenvoudig kunnen worden opgelost.  Door zelf te bouwen, te analyseren en weer aan te passen, ga je de digitale wereld van het web veel beter begrijpen. De tijd die je investeert in het bouwen van je website verdien je daardoor gemakkelijk (commercieel) terug.

Print Friendly, PDF & Email